Internationale werknemers

Neemt u een buitenlandse werknemer of expat in dienst? Dan kan u in bepaalde gevallen een beroep doen op het relocation loket van stad Antwerpen.

Inschrijven in het vreemdelingenregister

  • Niet-Belgen die zich in Antwerpen willen vestigen, moeten zich registreren via het loket vreemdelingenzaken.
  • Het relocation loket van stad Antwerpen behandelt verblijfsdossiers voor buitenlandse werknemers die door een relocation partner aangevraagd worden.
    Meer weten over het relocation loket? Mail naar relocationloket.DL@stad.antwerpen.be.

Hoe uw aanvraag indienen bij het relocation loket?

  • Als relocation partner stelt u zelf het volledige dossier samen.
  • Zorg ervoor dat de buitenlandse werknemer beschikt over een visum lang verblijf (type D-visum).
    Vind hier de adressen van Belgische ambassades en consulaten.
  • U kan meteen ook de gezinsleden van de werknemer inschrijven als zij ook een visum lang verblijf (type D-visum) bezitten.

Tarief

Afhankelijk van de nationaliteit van de werknemer, betaalt hij een federale bijdrage. Deze bijdrage dekt de administratieve kosten van een aanvraag en wordt niet terugbetaald als de aanvraag geweigerd wordt.

Een arbeidstoelating aanvragen

Aanvragen om in België te werken moeten ingediend worden bij de dienst Economische Migratie. Meer info kan u terugvinden op www.vlaanderen.be/werken.

Een elektronische verblijfskaart of verblijfstitel aanvragen

Een buitenlandse werknemer met verblijfsrecht kan een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Dit is geen identiteitskaart, de vreemdelingenkaart bevestigt alleen dat de werknemer in orde is met de Belgische wetgeving. Niet-Belgen moet daarnaast ook hun identiteitskaart of paspoort bij zich hebben.

Uw werknemer moet de elektronische vreemdelingenkaart zelf aanvragen via het loket vreemdelingenzaken. Het is niet mogelijk om een volmacht te gebruiken.

Een vreemdelingenkaart afhalen

De buitenlandse werknemer dient de kaart zelf af te halen in het loket vreemdelingenzaken. Hij kan langskomen tijdens de openingsuren nadat hij de pincode ontvangen heeft. Volmachten zijn niet mogelijk.

In uitzonderlijke gevallen kan voor de aflevering van een elektronische verblijfskaart een afspraak geboekt worden.

Een buitenlands rijbewijs laten registreren of omwisselen

Wie geen Belgisch rijbewijs heeft, kan zijn buitenlands rijbewijs laten registreren of omwisselen naar een belgisch rijbewijs. De registratie is gratis, voor de omwisseling kan u de tarieven hier terugvinden.

Wil u het buitenlands rijbewijs van uw werknemer registreren of omwisselen? Dan kan de werknemer hiervoor een afspraak maken bij een stadloket.

Meer info vindt u hier.

Uitzonderingen

Het is niet mogelijk om een Europees nationaal rijbewijs te registreren als

  • Het rijbewijs vervallen is
  • Het gaat over een rijbewijs categorie C en D (beroepschauffeurs)

In deze gevallen moet de werknemer een afspraak maken bij een stadsloket.

Overzicht van relocation bureaus

Een overzicht van relocation bureaus die al een verblijfsdossier hebben ingediend bij stad Antwerpen.

Niet volledig?

Ontbreekt uw relocation bureau in dit overzicht? Bezorg ons uw gegevens en we vullen de lijst aan.

Delen